Jongeren: eigenzinnige ondergoedkopers
Jongeren weten precies wat voor ondergoed ze willen. En nog beter wat ze niet willen.
Geen panterprint, mannenstring of oma-onderbroek, maar boxers en beugel BH’s
Bij jongens én meisjes blijkt zwart voor ondergoed de favoriete kleur te zijn. De string is de leukste slip voor meiden en de grootste afknapper als jongens hem zouden dragen. Want bij jongens horen boxers, strak of wijd, en ze zorgen ook dat ze die krijgen. Bij meiden leeft het idee dat jongens vooral vallen voor kanten lingerie en push-up’s en dit heeft dan ook hun belangstelling. Maar in realiteit zijn jongens meer geboeid door effen en glad als het om meisjeslingerie gaat. Uitpuilend ondergoed is voor zowel jongens als meiden taboe, evenals onderbroeken die omhoog kruipen en tussen de billen gaan zitten. Gaan jongeren van 15 t/m 19 jaar shoppen voor nieuw ondergoed, dan nemen ze graag hun moeder mee en zij mag ook best adviseren. Maar daar blijft het bij. Ze kiezen uiteindelijk zelf en moeders’ mening doet er verder niet toe.
Dit blijkt uit een representatief internetonderzoek onder meisjes en jongens (15-19) dat onlangs werd uitgevoerd door MarketResponse in opdracht van Bodyfashion Promotion .
Volwassen consumenten
Meisjes en jongens geven behoorlijk geld uit aan ondergoed. Per jaar zijn bij grote groepen bedragen van € 50 tot € 100 normaal, bij meisjes lopen naarmate ze ouder worden de bestedingen op: bijna de helft van de 18-19 jarigen geeft meer dan € 100 per jaar uit. Als jongens zelf hun ondergoed kopen, besteden ze er veel geld aan, iets dat we al kennen van volwassenen. Slechts 6% van de meisjes en toch nog 40% van de jongens laat het kopen van hun ondergoed aan anderen over. Meisjes houden ervan om zich te laten adviseren; meer dan de helft door hun moeder; de vriendinnen tellen sterk mee en ook de raad van verkoopsters is welkom. Lingerie shoppen is vooral gezellig, samen met moeder of met vriendinnen. Vooral in de winkel doen meiden hun ideeën op, maar ook uit folders of modebladen. De invloed van internet en populaire muziekzenders op TV is te verwaarlozen als het om ondergoed gaat.
Uitgesproken smaak
De beugel BH is bij meisjes verreweg de meest geliefde BH, en dat bij voorkeur in combinatie met een string. De push-up staat op de tweede plaats. Jongens dragen een boxer, strak of wijd. Zwart is bij de overgrote meerderheid de favoriete kleur; maar ook wit en felle kleuren mogen gezien worden. Wit ondergoed is of maakt zeker niet saai, is de overheersende mening van jongeren.
Wat denken ze van elkaar?
Vraag je aan meisjes wat zij denken dat jongens hen het liefste zien dragen, dan verwachten zij dat de push-up hoog scoort (74%), in combinatie met de string (87%), bij voorkeur in zwart en kant. Niet gek ingeschat, want inderdaad staan de string en de push-up bij jongens met stip op één.
Naast zwart zien ze net zo lief felle kleuren. Geheel tegen de verwachting van meiden in scoort kant beduidend lager onder jongens, zeker bij de jongere leeftijdsgroep.
Stel meisjes de vraag wat zij jongens bij voorkeur zien dragen, dan is dat óf de wijde óf de strakke boxer. De iets oudere meisjes prefereren dan het strakke model en jongere meiden juist de wijde ‘tent’. Zwart en effen zijn favoriet, maar jongens die een slip met tijger- of panterdessin dragen, kunnen beter thuisblijven, vinden de jongste meiden.
Vraag je jongens wat zij denken dat meisjes hen het liefste zien dragen, dan verwachten zij dat overwegend voor de strakke boxer wordt gekozen en veel minder voor de wijde. Met zwart en effen ondergoed denken ze te scoren, een klein groep heeft ook nog hoop op de tijger- en panterslip. Zwart is bij jongens ook in werkelijkheid de absolute topkleur.
Belangrijke waarden
Vrouwen kopen lingerie om uiteenlopende redenen. Dat geldt ook voor “hun dochters”. Want dit vinden jonge meisjes belangrijk aan ondergoed: comfort (97%), mooi (84%), sexy (60%), niet te duur (61%), dat het lang meegaat (68%). Hippe lingerie is voor bijna de helft van de meiden belangrijk en royaal eenderde ziet erop toe dat hun ondergoed altijd goed ‘matcht’ met hun outfit.
Je voelt je zekerder in mooi ondergoed vindt tweederde van alle meisjes, in de oudere leeftijdsgroep zelfs driekwart. Datzelfde geldt voor comfort, iets dat voor de jongens bij ondergoed unaniem belangrijk is. De look en het sexy aspect gaat bij oudere jongens zwaarder tellen; ook de prijs is van belang en driekwart vindt dat ondergoed lekker lang moet meegaan.
Moeder heeft het nakijken
Hoewel meisjes graag samen met moeder winkelen en ook jongens hun moeder betrekken bij de aanschaf van ondergoed, is de mening van de ouders verder niet van belang. Jongens en meisjes hebben duidelijk een eigen smaak, zij laten zich niets aansmeren door een ander, ze weten precies wat ze willen.
Bron: MarketResponse